Annak érdekében, hogy az egyén minél egészségesebb életmódot folytasson, már gyermekkorban fontos elsajátítania a helyes táplálkozás, és a rendszeres testmozgás rutinját. A magyar iskoláskorú fiatalok többsége nem végez elegendő fizikai aktivitást, illetve harmaduknak nem megfelelő a testtömeg-indexe. Magas azok aránya is, akik nem fogyasztanak naponta legalább egyszer zöldséget, és gyümölcsöt, ugyanakkor édességet és cukrozott üdítőitalokat annál inkább.
Az iskola, mint az intézményes szocializáció kiemelkedő fontosságú színtere, a diákok életmódjában, ezen belül az egészségmagatartási szokások kialakulásában is alapvető szerepet játszik. Feltételezhető, hogy a különböző iskolatípusokban tanulók egészségmagatartása eltérő.
Ebből kifolyólag kutatásunk célja volt felmérni és összehasonlítani egy egyházi és egy állami gimnázium diákjainak egészségmagatartását.
Az adatok felvétele egy önkitöltős kérdőív segítségével történt a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium (DFMG) és a Debreceni Református Kollégium Gimnáziuma (DRKG) 10-12. évfolyamos tanulói között 2014 novemberében és decemberében. A kérdések többek között a táplálkozási szokásokra, fizikai aktivitásra, testképre, tápláltsági állapotra vonatkoztak.
A vizsgálatunkban 437 gimnazista vett részt, a válaszadási arány 87,8% volt.
A diákok közel 18%-a sohasem, 55,5% viszont minden hétköznap reggelizik. A DRKG-ban rendszeresebben reggeliznek, mint a DFMG-ben. A DFMG diákjai gyakrabban fogyasztanak zöldséget, mint a DRKG-ban, és a DFMG fiai gyakrabban esznek gyümölcsöt, mint a DRKG-i. A tanulók 35,6%-a a testnevelés órákon kívül heti 2-3 alkalommal végez kiadós mozgást, a DMFG tanulói gyakrabban, mint a DRKG-i.
Figyelembe véve, hogy a tanulók csupán 24,8%-a végez kötetlen testmozgást az iskolában szervezett sporttevékenységeken, és azt, hogy a tanulók mindössze 15,4 %-a informálódik védőnőtől, és 37,4%-uk pedig tanóráról az egészséges életmódról, javasolnánk az iskolai sportfoglalkozások népszerűsítését, és a bővebb egészségügyi ismeretek oktatását (melyre egyébként a gimnazisták 70%-a szerint szükség lenne).