Mentális egészségünk javítása, társas kapcsolatunk folyamatos építése, a saját szociális hálózatunkat jellemző kohézió erősítése nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy a mindennapjainkban felbukkanó kihívásokkal, nehézségekkel szembeszálljunk, megbirkózzunk. 2008 őszén készült egy teljeskörű vizsgálat a Népegészségügyi Karon tanulók körében, jelen vizsgálatunk célja ennek a vizsgálatnak a folytatása a felsőfokú tanulmányaikat ebben a tanévben megkezdő hallgatók körében.
Az adatfelvétel önkéntes alapon, anonim módon, önkitöltős kérdőív segítségével történt első éves népegészségügyi ellenőr szakos hallgatók körében 2010 októberében. A kérdőív a demográfiai tényezőkre, az egészségi állapotra, társas támogatottságra, lelki egészségre (pszichés stressz, koherencia-érzés) vonatkozó kérdéseket tartalmazott.
A válaszadási arány 92,3% volt. A válaszadók 90%-a nő és 10%-a férfi, az átlagéletkor 19 év (min. 18, max. 24). A hallgatók 53%-a jónak, illetve nagyon jónak ítélte meg az egészségi állapotát. Pszichológiai/pszichiátriai vizsgálat alatt a diákok 12%-a állt már. A vizsgált populáció 30%-ára kóros mértékű pszichés stressz jellemző. A koherencia érzés átlaga 56,11 pont (SD 10,21, min. 38, max. 84). Társas támogatottság tekintetében a hallgatók 67%-ának kielégítő a támogatottsága, 25%-uk nem kap annyi odafigyelést és támogatást, amennyit szeretne, 8%-ukat pedig egyáltalán nem segítik. Az egyetemi társaktól kapott segítségről a vizsgált minta 67%-a vélekedik úgy, hogy teljes mértékben segítik egymást, 32%-uk nem kap annyi segítséget, amennyit szeretne, és egy hallgatót egyáltalán nem támogatnak a társai.
A pszichés stresszt és a koherencia-érzést a Népegészségügyi Kar és a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által országos reprezentatív mintán 2010-ben végzett felmérés azonos korosztályára vonatkozó adataival is összehasonlítottuk, a kóros mértékű pszichés stressz magasabb (p: 0,012), a koherencia-érzés alacsonyabb (p: 0,025) volt a hallgatók körében. Az eredmények tükrében egy követéses vizsgálat keretében szükségszerűnek tartjuk a Népegészségügyi Karon tanulmányaikat megkezdett diákok lelki egészségének alakulását monitorozni és intervenció bevezetésével javítani.