Siket gyermekek beszédfejlesztése audiovizuális tanítóprogrammal

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Konferencia: 
2014/2015. tanév
Tagozat: 
Tercier prevenció (fizioterápia, rehabilitáció, ápolás és betegellátás)
Előadó szerző adatai
Név (format for foreign students: Last Name, First Name): 
Nagy-Csoma Zsófia

Előadás adatai

Előadás címe: 
Siket gyermekek beszédfejlesztése audiovizuális tanítóprogrammal
Összefoglaló: 

A hallássérült gyermekek beszédértése és képzése gyengébb az ép hallókénál,melynek oka a helyes akusztikai visszacsatolás hiánya. A beszédpercepció sikeresebben rehabilitálható. A beszédprodukció javítására számítógépes tanítóprogram került kifejlesztésre,amely egy kliens szerverről webes felületen érhető el a gyermek és a szurdopedagógus számára. A program részben az artikulációs mintázatot mutatja be transzparens beszélőfejjel és egyidejűleg megmutatja a gyakorló mintaszó videógrammá transzkódolt mintáját (frekvencia és intenzitás kódolt).
A debreceni,budapesti és egri hallássérültek iskolájából 58 diákot vontunk be a vizsgálatba.A gyermekek fele (n=29) klasszikus szurdopedagógia fejlesztést (K),míg a másik fele (n=29) audióvizuális (AV) támogatást kapott. A fejlesztőmunka egy teljes tanéven keresztül folyt. A gyermekek hangmintáit bizonyos szavak kiejtése során rögzítettük és digitalizáltuk a fejlesztés megkezdése előtt és után. A jelen felmérésben 5 szó kiejtésének minőségjavulását értékeltük. Az értékelést külön-külön szurdopedagógusok (Sz )(n=8) és egyetemi hallgatók (H) (n=14) végezték. A gyermekeket 3 csoportba osztottuk: 1. hallókészülékkel (HK) «35 dB hallás (n=24); 2. HK-kel »35 dB hallás (n=26); 3. cochleáris implantáltak (CI)(n=8).
A H átlagai magasabbak voltak,mint az Sz-éi. A H a gyengébben hallók (n=26) körében egy ötös skálán 0,59 –es fejlődést a K (n=14) és 0,99 fejlődést ítéltek meg az AV csoportban (n=12) míg Sz 0,48 (K, n=14) és 0,51 (AV, n=12) pontot adtak. A jobban hallók körében (n=24) a H szerint a javulás 1,37 a K csoportban (n=12) és 1,13 az AV csoportban (n=12) míg ezzel szemben a Sz szerint 0,60 a K és 0,63 az AV támogatással. A CI gyermekeknél a H nem találtak különbséget míg a Sz 0,3 K(n=3); 0,67 AV (n=5) fejlődést állapítottak meg.
Az AV támogatott hangzóbeszéd fejlesztést a H sikeresebbnek találták. A Sz nem találtak jelentős különbséget a K csoporthoz képest. A hangzóbeszéd minőségének precízebb megítéléséhez a pontozási rendszer finomítása szükséges.

A kutatást támogatta: TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV

1. témavezető adatai
Név: 
Dr. Sziklai István
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
Fül-Orr-Gégészeti és Fej-Nyaksebészeti Klinika

Támogatók: Támogatók: Az NTP-TDK-14-0007 számú, A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése helyi konferencia keretében, az NTP-TDK-14-0006 számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása, NTP-HHTDK-15-0011-es A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése 2016. évi helyi konferencia keretében, valamint a NTP-HHTDK-15-0057-es számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása című pályázatokhoz kapcsolódóan az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Nemzeti Tehetség Program