A szimulációs alapú BLS-oktatás hatása az orvos-egészségügyi hallgatók újraélesztési ismereteire

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Konferencia: 
2014/2015. tanév
Tagozat: 
Aneszteziológia és intenzív terápia, sürgősségi betegellátás
Előadó szerző adatai
Név (format for foreign students: Last Name, First Name): 
Jámbor Anna

Előadás adatai

Előadás címe: 
A szimulációs alapú BLS-oktatás hatása az orvos-egészségügyi hallgatók újraélesztési ismereteire
Összefoglaló: 

A hatékonyan kivitelezett alapszintű újraélesztés (BLS) javítja a hirtelen szívmegálláson átesett betegek túlélését. Ennél fogva a BLS kiemelt hangsúlyt kap kötelező tananyagként az orvos-egészségügyi szakos hallgatók egyetemi képzése során, továbbá elsajátítása a gépjárművezetői engedély megszerzéséhez is szükséges. Vizsgálataink célja az volt, hogy felmérjük az orvos-egészségügyi szakos hallgatók szimulációs alapú gyakorlati oktatással szerzett újraélesztési ismereteit, illetve ezek tartósságát.
A vizsgálatban önként jelentkező, általános orvos, népegészségügyi ellenőr, gyógytornász szakos hallgatókat valamint Egészségügyi Karon tanuló hallgatókat (n=153) soroltunk összesen 6 csoportba szakirány és évfolyam szerint. A hallgatók azonos óraszámban, azonos tantervet követve vettek részt a kötelező BLS oktatáson. Ezt követően minden hallgató kitöltött egy nemzetközi publikációkon alapuló, 14 kérdésből álló, szintfelmérő teszt jellegű kérdéssort elméleti BLS tudásuk felmérésére. Ez után felmértük egyéb, BLS tudásukat potenciálisan befolyásoló életkörülményeiket. Végül a hallgatók kitöltöttek egy Likert-skála alapú, az újraélesztési gyakorlatokkal kapcsolatos megelégedettségre irányuló kérdőívet. Kontroll csoportként egyéb szakos hallgatók (n=26) vettek részt a vizsgálatban, akik egyetemi tanulmányaik során nem kaptak BLS oktatást.
Összesen 179 kérdőív kiértékelése történt meg egytényezős variancia-analízissel (ANOVA). A szintfelmérő teszt eredményei szignifikáns különbséget mutatnak az egészségügyi képzésben részt vevő, illetve egyéb szakos hallgatók teljesítménye között. Továbbá az első éves orvostanhallgatók és az idén végzett orvosok szignifikánsan jobban teljesítettek, mint a negyedéves hallgatók. Ennek magyarázatául szolgálhat, hogy a negyedéves orvostanhallgatók 3 évig nem kaptak hasonló jellegű BLS oktatást, míg az idén diplomát kapott orvosok egy évvel ezelőtt sikeresen teljesítették az ötödéves oxiológia tantárgyat. Összefoglalásként, az eredményeink alátámasztják az Európai Reanimációs Társaság azon álláspontját, hogy a BLS tanfolyamokat legalább 3 évente meg kellene ismételni.

1. témavezető adatai
Név: 
Dr. Vincze Zoltán
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
Belgyógyászati Intézet, Sürgősségi Orvostan Tanszék
2. témavezető adatai
Név: 
Dr. Pethő Zoltán
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
Biofizikai és Sejtbiológiai Intézet

Támogatók: Támogatók: Az NTP-TDK-14-0007 számú, A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése helyi konferencia keretében, az NTP-TDK-14-0006 számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása, NTP-HHTDK-15-0011-es A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése 2016. évi helyi konferencia keretében, valamint a NTP-HHTDK-15-0057-es számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása című pályázatokhoz kapcsolódóan az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Nemzeti Tehetség Program