Biomechanikailag helyes testtartás kialakítása és a törzsizomzat erősítése óvodáskorú gyerekek prevenciós mozgásprogramjában

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Konferencia: 
2015/2016. tanév
Tagozat: 
Tercier prevenció (rehabilitáció)
Előadó szerző adatai
Név (format for foreign students: Last Name, First Name): 
Reszegi Bettina

Előadás adatai

Előadás címe: 
Biomechanikailag helyes testtartás kialakítása és a törzsizomzat erősítése óvodáskorú gyerekek prevenciós mozgásprogramjában
Összefoglaló: 

Napjainkban egyre növekvő egészségügyi probléma a mozgásszegény életmód, ami már gyermekkorban is megjelenik. Sok kisgyermeket hoznak naponta gépjárművel az óvodába és általános kép, hogy a gyermekek egyre több időt töltenek televízió, tablet előtt. Ennek következményeként jelentkeznek az első negatívumok a testtartásban, az állóképességben, az izomerőben és a mozgások végrehajtásában. A gyermek életében az óvodai mozgáslehetőségek a testi-szellemi fejlődés alapfeltételei. Az erős törzsizomfűző kialakítása fontos, hiszen iskolába kerülve egyre több időt töltenek majd statikus ülő testhelyzetben, valamit rendszeres súlyterhelésnek lesznek kitéve az iskolatáska viselésével. Célunk volt a gerinckímélő életmód megismertetése, valamint a törzsizomzat erősítésével a szervezet felkészítése az iskolai életre.
A vizsgálatot és a tornaprogramot a debreceni Ifjúság Utcai Óvodában végeztük 2015 tavaszán egy 30 fős csoportban. A szülők körében végzett kérdőíves felmérésben 27 gyermek adatát tudtuk feldolgozni. Ebből 19 gyermeknél tudtuk összehasonlítani a tornaprogram előtt és után nyert adatokat. Vizsgálatunk során a hagyományos fizikális vizsgálatokat és a SpinalMouse® (gerincegér) Spinal Check Score tesztjét használtuk. A Check Score alapján különböző skálák – testtartási, flexibilitási és testtartási kompetencia skála - állíthatók fel. Az értékek 0 és 100 pont közzé eshetnek, ahol a magasabb pontszám a jobb értéket mutatja. A program során a gerinciskola módszereire épülő célzott mozgásanyagot állítottunk össze. A szignifikanciát párosított t-próbával vizsgáltuk.
Hétköznapokon a gyermekek 30%-a, hétvégén 78%-a tölt legalább 2-3 órát televízió, számítógép előtt és 48%-át autóval hordják óvodába. A program végén a combizomerő (28%-os, p<0,05) a hasizomerő (28%-os, p<0,01) és a hátizomerő (14%-os, n.s.) növekedést mutatott. A gerincegérrel végzett felmérés szerint a flexibilitás 19%-kal, a testtartási kompetencia 4%-kal javult.
Az eredmények azt mutatják, hogy az óvodások a koruknak közel megfelelő fiziológiás értékekkel rendelkeznek, de már észlelhető az ülő életmód negatív hatása. Elmondható, hogy a program növelte a törzsizomerőt és javította a gerinc flexibilitását.

1. témavezető adatai
Név: 
Dr. Némethné Dr. Gyurcsik Zsuzsanna
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
NK Fizioterápiás Tanszék
2. témavezető adatai
Név: 
Petrika Hajnalka
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
NK Fizioterápiás Tanszék

Támogatók: Támogatók: Az NTP-TDK-14-0007 számú, A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése helyi konferencia keretében, az NTP-TDK-14-0006 számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása, NTP-HHTDK-15-0011-es A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése 2016. évi helyi konferencia keretében, valamint a NTP-HHTDK-15-0057-es számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása című pályázatokhoz kapcsolódóan az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Nemzeti Tehetség Program