Nevelőszülőknél és lakásotthonban nevelkedő gyermekek összehasonlító vizsgálata

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Konferencia: 
2015/2016. tanév
Tagozat: 
Szekunder prevenció, tercier prevenció (fizioterápia, ápolás és betegellátás)
Előadó szerző adatai
Név (format for foreign students: Last Name, First Name): 
Kocsis Ibolya

Előadás adatai

Előadás címe: 
Nevelőszülőknél és lakásotthonban nevelkedő gyermekek összehasonlító vizsgálata
Összefoglaló: 

Bevezetés:
Vizsgálatunkban nevelőszülőknél és lakásotthonban nevelkedő gyermekek viselkedési sajátosságainak vizsgálatát tűztük ki célul. Előzetes tanulmányok (Kang és mtsai., 2014; Ptacek és mtsai., 2014) alapján feltételezve, hogy a nevelőszülőknél nevelkedő gyermekek esetében alacsonyabb a rendellenes viselkedések mértéke, mint a lakásotthonban nevelkedő gyermekek esetében. Továbbá az ismeret-hatásra (Sim és mtsai., 2002) alapozva, azt is feltételeztük, hogy a nevelőszülők reálisabban ítélik meg a gyermekek viselkedési sajátosságait, mint a lakásotthonos nevelők. A sikertelen elhelyezéseket tekintve, korábbi kutatási eredményekre alapozva (Rákó, 2010; Rooij, 2015; Rock és mtsai., 2013; Lin, 2012; Attar-Schwartz, 2013) azt feltételeztük, hogy a sikertelen elhelyezések kapcsolatban állnak a gyermekek viselkedésproblémáival és más élettörténeti tényezőkkel. Végül a jövőképet illetően azt feltételeztük, hogy a nevelőszülőknél nevelt gyermekek több, az iskolai életpályával kapcsolatos jövőbeli tervet fogalmaznak meg, mint a lakásotthonban nevelkedő gyermekek (Rákó, 2010; Ptacek, 2014).
Anyagok és módszerek: 11 és 16 év közötti nevelőszülőknél nevelt (30 fő) és lakásotthonban nevelkedő gyermek (30 fő) töltötte ki a Gyermek viselkedés kérdőívet és a Képességek és nehézségek kérdőívet a viselkedéses jegyek felmérésére. Emellett a gyermekek nevelőszülei és lakásotthonos nevelői kitöltötték ezen eszközök szülői változatait. A jövőkép vizsgálatára Tóth László Jövőképet feltáró kérdőívét alkalmaztuk.
Eredmények:Eredményeink szerint a nevelőszülőknél nevelkedő gyermekek esetében alacsonyabb a rendellenes viselkedések mértéke, mint a lakásotthonban nevelkedő gyermekek esetében, ugyanakkor az iskolai életpályával kapcsolatos jövőbeli terveket illetően nincs szignifikáns különbség a két csoport között. A nevelőszülők értékelése és a gyermekek önmegítélése a viselkedési sajátosságokat illetően hasonlóan alakult, ugyanez volt megfigyelhető a lakásotthonos nevelők és a lakásotthonos gyermekek esetében is. Ugyanakkor szignifikáns kapcsolatot találtunk a sikertelen elhelyezések és a gyermekek externalizáló viselkedése között, valamint megmutatkozott a kapcsolat egyéb háttértényezőkkel is.

1. témavezető adatai
Név: 
Dr. Nagy Beáta Erika
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
NK Magatartástudományi Intézet

Támogatók: Támogatók: Az NTP-TDK-14-0007 számú, A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése helyi konferencia keretében, az NTP-TDK-14-0006 számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása, NTP-HHTDK-15-0011-es A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése 2016. évi helyi konferencia keretében, valamint a NTP-HHTDK-15-0057-es számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása című pályázatokhoz kapcsolódóan az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Nemzeti Tehetség Program