Speciális szükségletű és egészséges prepubertás korú gyermekek fogászati ellátása során fellépő problémák összehasonlító vizsgálata.

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Konferencia: 
2015/2016. tanév
Tagozat: 
Fogorvostudományok
Előadó szerző adatai
Név (format for foreign students: Last Name, First Name): 
Pusztai Anna

Előadás adatai

Előadás címe: 
Speciális szükségletű és egészséges prepubertás korú gyermekek fogászati ellátása során fellépő problémák összehasonlító vizsgálata.
Összefoglaló: 

Bevezetés: Fogyatékkal élő személyek, különösen a gyermekek egészségügyi ellátása sok esetben körülményesebb, mint egy átlagos ép ember esetében. A fogászat olyan terület, ahol egyáltalán nem elhanyagolható kérdés a páciens értelmi állapota, kooperációs hajlandósága, fizikai képességei, mozgása, reakciói, érzelmi állapota. Ezek mind meghatározó tényezők egy-egy beavatkozás esetén. A mai fogorvosok praxisuk során nagy eséllyel találkozhatnak és kezelniük kell különböző fogyatékkal élő személyeket, de az eredményes terápia érdekében fontos, hogy tisztában legyenek bizonyos ismeretekkel velük kapcsolatban. Célunk volt rálátást nyerni arra, hogy a fiatal fogyatékkal élő páciensek hogyan élik meg, miként viselkednek, és milyen igényeik vannak egy egészséges társukhoz képest a fogászati ellátás során.

Anyagok és módszerek: Vizsgálatunkat három budapesti iskolában végeztük 49 alsó tagozatos gyermek körében (15 autista, 15 egyéb fogyatékkal élő, valamint 19 kontroll). A tanulók szülei egy demográfiai kérdőív és egy brit kutatás kérdéseire adtak válaszokat gyermekük fogászati ellátására vonatkozóan. A válaszokat táblázatban rögzítettük, és khi-négyzet próbával elemeztük.

Eredmények: Vizsgálatunk során szignifikáns különbséget találtunk az egészségesek és a fogyatékosok ellátása kapcsán a rájuk fordított kezelési időben. A számukra zavaró tényezők és a kifejezésmódjuk is különböző. Az autista és a vegyes csoportba tartozó gyermekeket inkább zavarja a fejük érintése, a kellemetlen szagok, erős fények. Eltérően kommunikálnak, és a fogyatékkal élők számára egy kezelés negatív élmény.

Következtetés: Eredményeinkből azt láthatjuk, hogy a fogyatékkal élő gyermek személyre szabottabb ellátást igényel. Kezelőorvosának több időt kell rászánnia páciensére, odafigyelve a legapróbb jelekre, nagyobb türelemmel, körültekintőbben kell kezelnie. Érdemes a gyermek értelmi állapotának megfelelő verbális kommunikációt, egyéb eszközöket, non-verbális módszereket alkalmazni. Ügyelni kell, hogy a gyermek a kezelés alatt minél kevesebb fájdalmat és stresszt éljen át, hogy a bizalmát ne veszítsük el. Így nagyobb eséllyel érhetünk el sikert gyógyító munkánk során.

1. témavezető adatai
Név: 
Dr. Nagy Beáta Erika
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
Magatartástudományi Intézet, Klinikai és Egészségpszichológiai Tanszék

Támogatók: Támogatók: Az NTP-TDK-14-0007 számú, A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése helyi konferencia keretében, az NTP-TDK-14-0006 számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása, NTP-HHTDK-15-0011-es A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése 2016. évi helyi konferencia keretében, valamint a NTP-HHTDK-15-0057-es számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása című pályázatokhoz kapcsolódóan az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Nemzeti Tehetség Program