Koordinációs és egyensúlyi képességek fejlesztése különböző izomcsoportok erősítésével egyetemi hallgatók körében

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Konferencia: 
2015/2016. tanév
Tagozat: 
Szekunder prevenció, tercier prevenció (fizioterápia, ápolás és betegellátás)
Előadó szerző adatai
Név (format for foreign students: Last Name, First Name): 
Dibás Bernadett

Előadás adatai

Előadás címe: 
Koordinációs és egyensúlyi képességek fejlesztése különböző izomcsoportok erősítésével egyetemi hallgatók körében
Összefoglaló: 

Az egyensúlyérzékelés és az egyensúly megtartása segíti a bonyolultabb mozgások biztonságos elvégzését és a váratlan sérülések elkerülését. Jelen vizsgálat célja az volt, hogy felmérjük egyetemi hallgatók egyensúlyi állapotát, majd egyensúlyi, illetve izomerősítő gyakorlatokkal egyensúlyi képességüket javítsuk.
Vizsgálatunkban 30 gyógytornászhallgató vett részt önkéntes alapon. A résztvevők kérdőívet töltöttek ki, mellyel életmódbeli szokásokra, egyensúlyuk szubjektív megítélésére, a sportolási szokásokra kérdeztünk rá. Ezt követően statikus és dinamikus egyensúlyi teszteket végeztünk. A statikus egyensúlyi tesztek között szerepelt: egy lábon állás sík felületen, csukott szemmel (S1), egy lábon állás instabil felületen nyitott (S2) majd csukott szemmel (S3), mérlegállás teszt (S4). Dinamikus egyensúlyi tesztek voltak: functional reach teszt (D1), Fukuda stepping teszt (D2). A comb izomerejét is mértük derékszögülésben falnak támaszkodva (I1). A hallgatók közül 10 fő alsóvégtagi izomerősítő, 10 fő egyensúlyi tréningen vett rész, 10 fő kontrollcsoport volt. A csoportok azonos egyensúlyi állapottal indultak. A résztvevők átlagéletkora 21,5±1,1.
A 30 főből 11 fő nem végez semmilyen sporttevékenységet. 14 fő 5 órát, 16 fő több mint 7 órát tölt statikus üléssel a szorgalmi időszakban naponta. Az S2; S4; I1 tesztek eredményei az izomerősítésre fókuszáló csoportnál, az S4; D1; I1 tesztek eredményei az egyensúlyt fejlesztő csoportnál a D1 teszt mindkettőnél szignifikáns javulást mutatott (p<0,05). A második mérés átlagértékeit rangsorolva elmondható, hogy a kontroll csoport értékei voltak mindig a legrosszabbak. A kontroll csoport a két tréning csoport eredményeihez képet szignifikáns (p<0,05) elmaradást mutat az S2, S3, S4 tesztek esetében. Eredményeink azt mutatták, hogy mindkét tréningcsoport esetében az egyensúlyi és az izomerő vizsgálati tesztek nagymértékű javulást mutattak a 12 hetes tornaprogram végére a kontroll csoport nagymértékű lemaradása mellett.
Úgy véljük, hogy célzott izomerősítéssel és egyensúlyi tréninggel az ízületeket áthidaló izmok stabilizáló funkciója, ezáltal az egyensúly megtartásának képessége jelentős mértékben fejleszthető.

1. témavezető adatai
Név: 
Dr. Veres-Balajti Ilona
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
NK Fizioterápiás Tanszék
2. témavezető adatai
Név: 
Petrika Hajnalka
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
NK Fizioterápiás Tanszék

Támogatók: Támogatók: Az NTP-TDK-14-0007 számú, A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése helyi konferencia keretében, az NTP-TDK-14-0006 számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása, NTP-HHTDK-15-0011-es A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése 2016. évi helyi konferencia keretében, valamint a NTP-HHTDK-15-0057-es számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása című pályázatokhoz kapcsolódóan az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Nemzeti Tehetség Program