Pszichiátriai betegek javulásának mértéke fekvőbeteg-ellátásban történő kezelés során

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Konferencia: 
2015/2016. tanév
Tagozat: 
Szekunder prevenció, tercier prevenció (fizioterápia, ápolás és betegellátás)
Előadó szerző adatai
Név (format for foreign students: Last Name, First Name): 
Szijj Levente

Előadás adatai

Előadás címe: 
Pszichiátriai betegek javulásának mértéke fekvőbeteg-ellátásban történő kezelés során
Összefoglaló: 

Vizsgálatunkban pszichiátriai fekvőbetegek körében mértük a pszichoedukáció mint egyszerű rehabilitációs módszer hatékonyságát a lelkiállapot javulására, valamint olyan jellemzőket kerestünk, amelyek alapján becsülhető a javulás várható mértéke.
A vizsgálatot egy megyei oktató kórház pszichiátriai osztályára 2015. július 1. és december 1. közt bekerült, legalább 14 napos fekvőbeteg-ellátásban részesült felnőtt betegekkel végeztük, akiknél értelmi fogyatékosság, demencia, pszichózis vagy reziduális állapot nem állt fenn. A betegek felvételkor és elbocsátáskor is kitöltöttek egy kérdőívet, amely a demográfiai adatok és társas kapcsolatok mellett gyermekkori traumatikus élményekre, valamint az aktuális egészségi állapotra vonatkozó kérdéseket tartalmazott. Az objektív egészségi állapotot a kezelőorvos által pontozott standard skálával mértük. Az együttműködést vállaló betegek közül a páros sorszámúak pszichoedukációban is részesültek. A 33 fős mintában az alkoholfüggő és depressziós betegek voltak a legnagyobb arányban (30%); a betegek átlagosan 33 napig részesültek ellátásban. A teljes mintában a bekerüléskor mérthez képest az objektív (p<0,001) és szubjektív egészségi állapot (p<0,001), valamint a koherencia-érzés (p=0,026) és a perfekcionizmus (p=0,027) is szignifikáns javulást mutatott távozáskor. A pszichoedukációban részesült és nem részesült betegek a vizsgált mutatók tekintetében nem különböztek szignifikánsan egymástól felvételkor. A pszichoedukációt kapottakat a kontroll csoporthoz hasonlítva, az objektív és szubjektív egészségi állapot mindkét csoportban szignifikánsan nőtt az elbocsátás időpontjára (szignifikancia szint: p=0,001 vagy kisebb). A koherencia-érzés és a pszichés stressz átlagpontszáma az intervenciót nem kapottak csoportjában szignifikánsan javult (p=0,012, illetve p=0,025), míg az intervenciós csoportban nem változott jelentősen. A távozáskor mért szubjektív egészségi állapotot 48%-ban magyarázta a terápiás modalitások összessége, az elbocsátáskor mért koherencia-érzés, és az iskolai végzettség. Az alacsonyabb iskolai végzettség, a magasabb koherencia-érzés és a korlátozott számú terápiás eljárások nagyobb mértékű javulást jósolnak.

1. témavezető adatai
Név: 
Dr. Kósa Karolina
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
NK Magatartástudományi Intézet
2. témavezető adatai
Név: 
Dr. Kárpáti Róbert
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
Fejér Megyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház, Pszichiátriai Osztály

Támogatók: Támogatók: Az NTP-TDK-14-0007 számú, A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése helyi konferencia keretében, az NTP-TDK-14-0006 számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása, NTP-HHTDK-15-0011-es A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése 2016. évi helyi konferencia keretében, valamint a NTP-HHTDK-15-0057-es számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása című pályázatokhoz kapcsolódóan az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Nemzeti Tehetség Program