Serdülőkorúak lelki egészsége

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Konferencia: 
2015/2016. tanév
Tagozat: 
Primer prevenció (gyermekegészségügy, édesanyák, fiatalok egészsége)
Előadó szerző adatai
Név (format for foreign students: Last Name, First Name): 
Gergely Szilvia

Előadás adatai

Előadás címe: 
Serdülőkorúak lelki egészsége
Összefoglaló: 

A felnőttkori mentális zavarok csaknem fele serdülőkorban kezdődik, így kiemelten fontos, hogy a fiatalok mentális egészsége kellő figyelmet kapjon. Célunk az volt, hogy felmérjük a debreceni középiskolákban tanulók lelki egészségét és feltárjuk az iskolatípusonként esetleg meglévő különbségeket körükben.
Az adatgyűjtéshez használt online, önkitöltős kérdőívet - mely vizsgálta többek között a családi és társas kapcsolatokat, a testi és lelki egészséget, életmódot - összesen 1276 tanuló töltötte ki. A lelki egészség felmérése a koherencia-érzés, pszichés stressz, depresszió és az élettel való elégedettség valamint a pszichoszomatikus tünetek előfordulása segítségével történt. Míg a koherencia-érzésben nem találtunk jelentős különbséget, addig a kóros mértékű pszichés stressz a gimnáziumokban 42%-ban, szakközépiskolákban 39%-ban, szakmunkásképzőkben 61%-ban fordult elő. A depresszív hangulat tekintetében a gimnáziumi és szakközépiskolai tanulók eredményei között nem volt szignifikáns különbség (22-23%), azonban a szakmunkás diákok eredményei jelentősen rosszabbak (33%). Hasonló mintázat látható az élettel való elégedettség esetében is, ahol a szakmunkásképzőbe járó diákok 24%-a átlagosan vagy az alatti mértékben volt elégedett az életével, szemben a másik két iskolatípusra jellemző 13-14%-kal. A pszichoszomatikus tünetek közül az idegesség és álmatlanság napi előfordulása a szakmunkás tanulóknál volt gyakoribb a gimnáziumi tanulókhoz képest.
Az eredményeket összevetettük a korábban egyetemi hallgatók körében végzett felmérések eredményével, összességében a középiskolások több mint 20%-kal nagyobb arányban szenvednek kóros mértékű pszichés stressztől, és a koherencia érzésük is alacsonyabb. A hasonló korúak közt végzett országos felmérés eredményeként is azt találták, hogy a szakmunkásképzőben tanulók körében magasabb a depresszió, ugyanakkor az élettel való elégedettség terén nem volt különbség. Általánosságban elmondható, hogy a szakmunkásképzésben résztvevőknek rosszabb a lelki egészsége, a kóros mértékű pszichés stressz pedig minden képzésben problémát jelent, amelyet orvosolnunk kell.

1. témavezető adatai
Név: 
Dr. Bíró Éva
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
NK Megelőző Orvostani Intézet, Egészségfejlesztési Tanszék

Támogatók: Támogatók: Az NTP-TDK-14-0007 számú, A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése helyi konferencia keretében, az NTP-TDK-14-0006 számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása, NTP-HHTDK-15-0011-es A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése 2016. évi helyi konferencia keretében, valamint a NTP-HHTDK-15-0057-es számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása című pályázatokhoz kapcsolódóan az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Nemzeti Tehetség Program