A területi védőnői szolgálattal való elégedettség mérése a gondozottak körében Nyíregyháza és Újfehértó területén

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Konferencia: 
2015/2016. tanév
Tagozat: 
Egészségtudományok
Előadó szerző adatai
Név (format for foreign students: Last Name, First Name): 
Pál Renáta

Előadás adatai

Előadás címe: 
A területi védőnői szolgálattal való elégedettség mérése a gondozottak körében Nyíregyháza és Újfehértó területén
Összefoglaló: 

A védőnői gondozás több,mint 100 éve része a hazai preventív medicinának.A szakmai megújulás irányát az egészségügyi kihívások mellett a gondozottak igénye is meghatározza, ezért fontos a védőnői ellátás középpontjában állók véleményének és elégedettségének mérése.Kutatómunkám során a szülők védőnői ellátással való elégedettségét vizsgáltam. Korábbi kutatások is igazolják, hogy mind a házi-gyermekorvosi, mind a védőnői ellátással való elégedettség közvetlenül is érinti a családokat valamint a kisgyermekek fejlődését is befolyásolni képes.
A TÁMOP 6.1.4.Koragyermekkori program keretében végeztek a 0-7éves korú gyermeket nevelő szülők körében, az alapellátás szereplőivel - gyermekorvossal és védőnővel - való elégedettség mérést. E kutatás alapján valósítottam meg saját kutatásomat Nyíregyháza és Újfehértó területén.A kvantitatív kutatáshoz sajátkészítésű, önkitöltős kérdőívet alkalmaztam, melyek felvétele 2015 június és 2016 január között valósult meg.A kérdőíves adatfelvételt követően 207 értékelhető kérdőív állt rendelkezésemre az elemzések elvégzéséhez.
A fent említett országos kutatásból kiderül,hogy a védőnők vonatkozásában a szülők kevésbé elégedettek a tájékoztatás módjával,míg leginkább elégedettek a védőnő empátiájával és elfogadásával.Saját eredményeim alapján elmondható, hogy az általam vizsgált populáció körében a leginkább elégedettek a gondozottak a védőnő elérhetőségével,valamint tapintatosságával és a védőnői tanácsok hasznosságával.A válaszadók kevésbé elégedettek a szociális juttatásokkal kapcsolatos tájékoztatással, a szoptatásra való felkészítéssel és a látogatások előzetes egyeztetésével.Kutatásomból kiderül, hogy a felmerülő nehézségek esetén az érintettek fele keresi fel elsőként a védőnőt,a gondozottak negyede pedig a családtagoktól vár segítséget.A gondozottak 65%-a nyíltan beszél problémáiról a védőnőjével.
Megítélésem szerint kutatási eredményeim hasznosak lehetnek a védőnői szakma fejlesztése szempontjából mind helyi,mind országos szinten,valamint a jövőben saját munkám során a tapasztalatok segítenek hatékony védőnői ellátást nyújtani leendő gondozottaim számára.
Kulcsszavak:gyermek-alapellátás,védőnő,gondozás,elégedettség

1. témavezető adatai
Név: 
Jávorné Erdei Renáta
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
EK Egészségtudományi Intézet, Védőnői Módszertani és Népegészségtani Tanszék

Támogatók: Támogatók: Az NTP-TDK-14-0007 számú, A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése helyi konferencia keretében, az NTP-TDK-14-0006 számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása, NTP-HHTDK-15-0011-es A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése 2016. évi helyi konferencia keretében, valamint a NTP-HHTDK-15-0057-es számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása című pályázatokhoz kapcsolódóan az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Nemzeti Tehetség Program