A neuropszichológiai vizsgálat szerepe a korai kardiológiai rehabilitációban

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Konferencia: 
2015/2016. tanév
Tagozat: 
Neurológia, neurovaszkuláris medicina, pszichiátria, aneszteziológia és intenzív terápia, sürgősségi betegellátás
Előadó szerző adatai
Név (format for foreign students: Last Name, First Name): 
Csikai Enikő

Előadás adatai

Előadás címe: 
A neuropszichológiai vizsgálat szerepe a korai kardiológiai rehabilitációban
Összefoglaló: 

A komplex kardiológiai rehabilitáció részét képező pszichológiai intervenciók jelentőségéről széles körben találhatunk publikációkat. Ezek leggyakrabban a késői időszakban meghatározó stresszkezelő módszerek tanítását, a betegséggel való megküzdés elősegítését helyezik előtérbe. Eddig alig irányult figyelem a neurokognitív funkciók lehetséges zavarainak korai rehabilitációjára e betegek körében, miközben ismert, hogy kardiológiai betegeknél keringési zavar következtében kialakulhatnak neurokognitív zavarok (elsősorban a figyelem, memória, tanulás, végrehajtó funkciók, pszichomotoros tempó eltérései).
A Kenézy Gyula Kórház és a DE Klinikai Központ 2015 januárban közösen indított komplex korai kardiológiai rehabilitációs ellátását multidiszciplináris team végzi, melynek egy pszichológus is tagja.
Vizsgálatunk célja áttekintést nyerni arról, hogy vannak-e neurokognitív eltérések a Korai Kardiológiai Rehabilitációs Osztályon fekvő betegeknél, és szükség van-e esetükben neurokognitív rehabilitációra. Ennek felmérésére esettanulmány sorozatot végeztünk figyelembe véve az osztályon előforduló kórképeket. A vizsgálati mintát 14 fő, 8 férfi és 6 nő alkotja (41-77 éves korig, átlag életkoruk 62 év). Közülük 11 fő szívműtét után került az osztályra, 2 fő infarktust követően, 1 fő szívkatéterezést megelőzően.
A vizsgálati személyek kitöltötték a Beck Depresszió Kérdőív rövidített változatát és a Lelki Egészség Kérdőívet (GHQ-12). Ezután történt a neurokognitív állapot részletes felmérése, amihez a következő tesztbattériát állítottunk össze: Montreal Kognitív Felmérés, a Rey Auditív Verbális Tanulási Teszt, a Betűfluencia-teszt és a Wechsler Felnőtt Intelligenciateszt próbái közül a Mozaik-próba, Szimbólum-keresés, Kódolás és Számterjedelem. A vizsgálat személyenként 1-1,5 órát vett igénybe.
Az adatokat z-próbával elemezzük, mely módszer lehetővé teszi, hogy az egyedi eseteket standard értékekhez viszonyítsuk. Így minden beteg esetében meghatározható egy neuropszichológiai profil. Ezek alapján írjuk le, hogy milyen tipikus neurokognitív eltérések, mintázatok jelennek meg, illetve, hogy milyen területen van szükség fejlesztésre.

1. témavezető adatai
Név: 
Dr. Andrejkovics Mónika
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
NK Magatartástudományi Intézet
2. témavezető adatai
Név: 
Bodor Bernadett
Intézet / Tanszék/ Klinika: 
NK Magatartástudományi Intézet

Támogatók: Támogatók: Az NTP-TDK-14-0007 számú, A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése helyi konferencia keretében, az NTP-TDK-14-0006 számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása, NTP-HHTDK-15-0011-es A Debreceni Egyetem ÁOK TDK tevékenység népszerűsítése 2016. évi helyi konferencia keretében, valamint a NTP-HHTDK-15-0057-es számú, A Debreceni Egyetem Népegészségügyi Karán folyó Tudományos Diákköri kutatások támogatása című pályázatokhoz kapcsolódóan az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és a Nemzeti Tehetség Program